STATUT
Zespołu Szkół Ekonomiczno–Administracyjnych
w Bydgoszczy
IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH
Rozdział 1
Nazwa Szkoły
- 1
- Nazwa szkoły brzmi IV Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. Zwanej dalej Szkołą.
- IV Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych funkcjonuje w strukturze Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Bydgoszczy ul. Gajowa 98.
- Na tablicach i pieczęciach urzędowych nazwa Szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
- 2
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Szkoła jest placówką, która kształci słuchaczy w formie zaocznej.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Miasto Bydgoszcz ul. Grudziądzka 9-15.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty, Bydgoszcz ul. Księdza Stanisława Konarskiego 1-3.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
- 3
Szkoła realizuje cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
- 4
Celem szkoły jest:
- w zakresie nauczania:
- umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych dla uzyskania kwalifikacji ogólnokształcących oraz świadectwa ukończenia szkoły,
- wyposażanie słuchacza w podstawową wiedzę zgodnie z podstawą programową, aktualnym stanem nauki i postępem technicznym, w razie potrzeby umożliwia mu także uzupełnianie zaległości,
- kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
- kształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- w zakresie kształtowania umiejętności słuchaczy:
- umożliwienie, w miarę możliwości, rozwijania zainteresowań i uzdolnień każdego ze słuchaczy, aby potrafili kierować własnym rozwojem i dokonywać wyboru dalszej drogi kształcenia,
- rozwijanie umiejętności organizowania sobie nauki i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własne wykształcenie,
- rozwijanie umiejętności podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji w ramach procedur demokratycznych,
- rozwijanie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, zdolności do publicznych wystąpień, bezkonfliktowej prezentacji i obrony własnych opinii, znajomości różnych form, środków i metod komunikacji oraz umiejętności stosowania ich w praktyce,
- uczenie przyswajania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów;
- w zakresie wychowawczego wspomagania rozwoju osobowego słuchacza:
- stwarzanie warunków dla określenia własnego poczucia tożsamości narodowej, kulturowej, cywilizacyjnej i religijnej postrzeganych w perspektywie europejskiej oraz uczenie zasad współżycia społecznego, głównie tolerancji, życzliwości i wrażliwości na sprawy innych,
- uczenie szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowanie do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej oraz w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych oraz dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
- kształtowanie umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów oraz działania na rzecz wspólnoty;
- w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej:
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
- przygotowanie słuchaczy do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;
- w zakresie promocji i ochrony zdrowia:
- promowanie zdrowego stylu życia,
- udziału chętnych słuchaczy w konkursach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia,
- propagowanie idei zdrowego żywienia,
- propagowanie akcji o charakterze ekologicznym, promowanie zbiórki odpadów i segregacji śmieci.
- 5
Szkoła, realizując funkcję opiekuńczą, uwzględniając wiek i potrzeby środowiskowe oraz obowiązujące przepisy BHP, zapewnia:
- opiekę nad słuchaczami w trakcie zajęć obowiązkowych oraz w czasie przebywania słuchacza na terenie szkoły poprzez:
- odpowiednią opiekę pedagogiczną,
- sprawne funkcjonowanie wszelkich urządzeń,
- nieuszkodzony sprzęt i bezpieczne pomieszczenia,
- dobrze oznakowaną drogę ewakuacji,
- objęcie budynków i terenu szkolnego systemem monitoringu;
- opiekę w czasie trwania wycieczek szkolnych, biwaków, obozów itp.;
- opiekę nad słuchaczami w czasie imprez organizowanych przez szkołę poza jej siedzibą lub przez inne instytucje w porozumieniu ze Szkołą.
- 6
Do realizacji celów statutowych Szkoła zapewnia:
- odpowiednio wyposażone pracownie przedmiotowe i specjalistyczne oraz pracownie informatyczne z pełnym dostępem do Internetu;
- bibliotekę szkolną z czytelnią;
- salę gimnastyczną i boisko szkolne;
- halę widowiskową- aulę.
Rozdział 3
Organy Szkoły i ich kompetencje
- 7
- Organami Szkoły są:
- dyrektor Szkoły;
- rada pedagogiczna;
- samorząd słuchaczy.
- Organy, o których mowa w ust. 1, ściśle ze sobą współpracują.
- 8
- Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych jest jednocześnie dyrektorem Szkoły.
- Dyrektor sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, administracyjno-gospodarczej i jest pracodawcą dla zatrudnionych w niej pracowników.
- Kompetencje i obowiązki dyrektora określają odrębne przepisy.
- 9
- W celu wspomagania dyrektora w zarządzaniu Szkołą, utworzono stanowiska wicedyrektorów.
- Powołania i odwołania z tego stanowiska dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu nadzorującego i rady pedagogicznej.
- Szczegółowe zakresy działalności każdego wicedyrektora ustala i przedstawia na piśmie dyrektor.
- 10
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły powołanym do rozstrzygania spraw związanych z całokształtem jej statutowej działalności związanych głównie z nauczaniem, wychowaniem i działalnością opiekuńczą.
- Szczegółowe zadania, kompetencje oraz organizację pracy rady pedagogicznej określają odrębne przepisy oraz regulamin działania rady pedagogicznej.
- 11
- Samorząd słuchaczy jest niezależną i samodzielną reprezentacją słuchaczy Szkoły wybraną przez ogół słuchaczy.
- Samorząd słuchaczy stanowią:
- rada samorządu słuchaczy;
- samorządy semestralne słuchaczy;
- Kompetencje rady samorządu słuchaczy:
- do kompetencji rady samorządu słuchaczy należą:
- zgłaszanie wniosków i opinii we wszystkich sprawach Szkoły, dbałość o realizację podstawowych praw słuchaczy,
- organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, zgodnie z potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
- współorganizacja życia szkolnego,
- wybór nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu.
- Szczegółowe zasady działania samorządu słuchaczy określa jego regulamin.
- 12
- W sprawach spornych słuchacz ma prawo do składania skarg, wniosków i odwołań drogą służbową z zachowaniem następującej kolejności instancyjnej:
- nauczyciel uczący;
- opiekun;
- wicedyrektor;
- dyrektor Szkoły.
- Pisemne skargi i wnioski do dyrektora Szkoły słuchacze składają za pośrednictwem sekretariatu Szkoły.
- 13
Zasady współdziałania organów Szkoły:
- każdy z organów Szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji;
- dyrektor koordynuje współpracę poszczególnych organów;
- w razie zaistnienia sporów między organami, obowiązuje dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie Szkoły, ustalają one formy i sposoby rozstrzygnięcia sporu;
- w przypadku wyczerpania wszystkich możliwości strony sporu mogą zwrócić się, w zależności od jego rodzaju, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą o jego rozstrzygnięcie, które jest ostateczne i wiążące strony.
Rozdział 4
Organizacja pracy Szkoły
- 14
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych (konsultacje zbiorowe i konsultacje indywidualne), przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich, terminy egzaminów w Szkole określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry: zimowy i letni. Czas trwania semestru ustala corocznie dyrektor i umieszcza w harmonogramie pracy Szkoły.
- Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną, w terminach określonych corocznie organizacją pracy Szkoły.
- 15
Słuchacze Szkoły podzieleni są na semestry realizujące w cyklu semestralnym wszystkie przedmioty obowiązkowe, określone odrębnym programem nauczania.
- 16
- Organizację stałych, obowiązkowych zajęć dydaktycznych określa rozkład zajęć, ustalony na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu pracy szkoły i zatwierdzony przez organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności:
- liczbę pracowników Szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli z podziałem na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych;
- ogólną liczbę godzin przedmiotów i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych;
- liczbę godzin realizowanych indywidualnie przez nauczycieli.
- 17
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczne tzw. konsultacje zbiorowe.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie krótszym niż 45 minut.
- Zajęcia lekcyjne są realizowane w klasach i pomieszczeniach
- Konsultacje zbiorowe odbywają się według opracowanego harmonogramu w soboty i niedziele, co dwa tygodnie, w wyjątkowych sytuacjach wynikających z harmonogramu roku szkolnego, zajęcia mogą się odbywać dodatkowo w innych terminach, wskazanych przez dyrektora Szkoły.
- Dla słuchaczy organizuje się konsultacje indywidualne w wymiarze nie większym niż 20% ogólnej liczby godzin w semestrze.
- Terminy konsultacji indywidualnych określone w corocznym harmonogramie są stałe - przypadają na oznaczony dzień tygodnia.
- W konsultacjach indywidualnych uczestniczą nauczyciele wskazani przez dyrektora Szkoły, prowadzący zajęcia z poszczególnych przedmiotów w szkole zaocznej.
- Konsultacje indywidualne przeznaczone są na indywidualną pracę ze słuchaczami, wyrównywanie poziomu wiedzy, pomoc w samokształceniu się słuchaczy, omówienie tematów pracy kontrolnej, przygotowanie do egzaminów semestralnych, końcowych, egzaminu maturalnego.
- 18
W Szkole mogą być prowadzone działania w zakresie organizowania wolontariatu poprzez:
- zapoznanie słuchaczy z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie;
- uczenie niesienia bezinteresownej pomocy w środowisku szkolnym i poza szkołą;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- kreowanie wizerunku szkoły jako centrum lokalnej aktywności;
- podejmowanie działań w zakresie pomocy koleżeńskiej w nauce, wsparcia słuchaczy niepełnosprawnych, pracy na rzecz biblioteki szkolnej;
- podejmowanie działań na rzecz środowiska przy współpracy z różnymi instytucjami działającymi na rzecz innych osób.
- 19
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.
- Zadaniem biblioteki jest:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- umożliwienie korzystania ze zbiorów na miejscu, w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę;
- prowadzenie edukacji czytelniczo - informacyjnej;
- rozwijanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych i kulturalnych słuchaczy poprzez podejmowanie działań popularyzujących czytelnictwo;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną słuchaczy;
- udostępnianie słuchaczom i nauczycielom dokumentów regulujących pracę Szkoły;
- współpraca ze słuchaczami, nauczycielami i innymi bibliotekami.
- Współpraca z innymi bibliotekami polega na:
- wymianie wiedzy i doświadczeń;
- udziale w targach i kiermaszach;
- wspólnym organizowaniu imprez czytelniczych.
- Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać słuchaczom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć i po ich zakończeniu, zgodnie z harmonogramem pracy nauczycieli bibliotekarzy.
- Z biblioteki mogą korzystać słuchacze oraz pracownicy Szkoły na zasadach określonych w regulaminie biblioteki Szkoły.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
- 20
- W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- 21
- W Szkole, za zgodą organu prowadzącego, tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
- Zasady zatrudniania nauczycieli, kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor Szkoły.
- Pracownik niepedagogiczny zatrudniony w szkole zobowiązany jest do wypełniania zakresu obowiązków na danym stanowisku.
- Pracownik niepedagogiczny zatrudniony w szkole zobowiązany jest, po wyznaczeniu przez dyrektora Szkoły, do uczestniczenia w pracach komisji inwentaryzacyjnej.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Zadania pracowników w zakresie bezpieczeństwa:
- pełnienie dyżurów w szatni przez pracowników obsługi podczas przerw międzylekcyjnych i w czasie trwania lekcji;
- monitorowanie przez pracowników obsługi osób wchodzących na teren szkoły;
- reagowanie na przejawy niewłaściwego zachowania zagrażającego bezpieczeństwu słuchaczy, zgodnie z obowiązującymi procedurami.
- 22
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jej jakość oraz zapewnia bezpieczeństwo słuchaczy.
- Nauczyciel ma prawo wyboru programu nauczania oraz podręcznika ujętego w wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Do zadań nauczyciela należy:
- rzetelna realizacja programów nauczania, wychowania i opieka w przydzielonych mu semestrach, a także realizacja zadań wyznaczonych w planie pracy Szkoły;
- bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich słuchaczy;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb słuchaczy;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
- Zapewnienie, zgodnie z przydzielonymi zadaniami, bezpieczeństwa słuchaczom na terenie Szkoły oraz podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
- 23
- Dyrektor Szkoły każdy semestr powierza szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym semestrze, zwanemu dalej opiekunem.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, o ile jest to możliwe, opiekun prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania w danym typie Szkoły.
- W przypadku gdy opiekun semestru nie wywiązuje się ze swych obowiązków, dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o jego odwołaniu z zajmowanej funkcji i powierzyć ją innemu nauczycielowi.
- Zadaniem opiekuna jest sprawowanie opieki nad słuchaczami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza, proces jego uczenia oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole słuchaczy oraz pomiędzy słuchaczami, a innymi członkami społeczności szkolnej.
- W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4, opiekun:
- planuje wspólnie ze słuchaczami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół słuchaczy;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego semestrze uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu słuchaczy, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno słuchaczy szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
- 24
- Za bezpieczeństwo słuchaczy podczas zajęć pozalekcyjnych odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący te zajęcia.
- Za bezpieczeństwo słuchaczy przebywających na wycieczkach przedmiotowych, turystyczno-krajoznawczych i biwakach odpowiedzialny jest nauczyciel organizujący wycieczkę oraz nauczyciele-opiekunowie.
- Za zajęcia dydaktyczno-wychowawcze organizowane poza obiektem szkolnym odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący zajęcia.
- Zasady organizacji wycieczek szkolnych określa regulamin organizacji wycieczek szkolnych.
- 25
- Dla zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia słuchaczy i pracowników, a także dla kształtowania odpowiednich warunków bhp i kontroli bhp na terenie Szkoły, dyrektor organizuje szkolenie bhp dla pracowników zgodnie ze stosownym rozporządzeniem i powierza wykwalifikowanej osobie obowiązki wynikające z BHP.
- 26
Nauczyciel bibliotekarz wykonuje zadania na swoim stanowisku pracy, dostosowując formy ich realizacji do wieku i rozwoju intelektualnego słuchaczy, a w szczególności:
- zgodnie z potrzebami czytelników gromadzi zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego;
- udostępnia zbiory biblioteczne i inne źródła informacji;
- tworzy warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się techniką informacyjną;
- podejmuje działania mające na celu wyrobienie i pogłębienie u słuchaczy nawyku czytania;
- udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych;
- przeprowadza analizy stanu czytelnictwa;
- opracowuje roczne plany pracy biblioteki, uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych;
- dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych, prowadząc odpowiednią dokumentację;
- prowadzi działania opiekuńczo-wychowawcze zgodnie z potrzebami szkoły;
- realizuje działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną oraz zadania wynikające z planu pracy biblioteki.
- 27
Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określa Kodeks Pracy, a ich szczegółowe zadania ustala dyrektor Szkoły.
Rozdział 6
Słuchacze Szkoły
- 28
- Podstawą przyjęcia słuchacza do IV Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych jest spełnienie warunków określonych w przepisach aktów prawnych.
- W przypadkach losowych, decyzję o przedłużeniu nauki słuchacza w szkole podejmuje dyrektor Szkoły.
- 29
- Słuchacz ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły;
- wyrażania opinii dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień
i odpowiedzi; - uzyskiwania pomocy nauczyciela w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i innych imprez na szczeblu pozaszkolnym;
- zachowania tajemnicy w sprawach osobistych, powierzonych opiekunowi semestru, czy innemu nauczycielowi, jeżeli taką prośbę wyrazi;
- jawnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły;
- jawnej oceny z przedmiotów i jej uzasadnienia;
- zapoznania się z opinią dotyczącą własnej osoby wystawioną przez szkołę na potrzeby instytucji pozaszkolnych;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki itp.
- 30
Słuchacz ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Szkoły, regulaminach szkolnych dotyczących zwłaszcza:
- uczęszczania na zajęcia edukacyjne, należytego przygotowania się do nich oraz aktywnego udziału w zajęciach, a także niezakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie;
- właściwego zwracania się i przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych słuchaczy;
- nieprzejawiania zachowań nietolerancyjnych, rasistowskich, ksenofobicznych, homofonicznych i innych sprzecznych z zasadami współżycia społecznego;
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój;
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
- dbania o piękno mowy ojczystej;
- przestrzegania bezwzględnego zakazu palenia tytoniu na terenie szkoły, w tym e-papierosów, nie używania alkoholu i innych środków odurzających;
- dbałości o schludny wygląd zewnętrzny
- przestrzegania ustalonych w regulaminie Szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, w tym:
- nie używania ich w czasie zajęć edukacyjnych- telefon, bądź inne urządzenie elektroniczne muszą być wyłączone,
- słuchaczowi nie wolno fotografować i nagrywać nauczycieli, pracowników Szkoły oraz innych słuchaczy bez ich wiedzy i zgody,
- słuchacz nie może bez wiedzy i zgody osób fotografowanych, nagrywanych publikować zdjęć, filmów wykonywanych podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz przerw;
- słuchacz nie może bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia nagrywać/filmować przebiegu zajęć;
- uczestniczenia w uroczystościach szkolnych i egzaminach w stroju odświętnym;
- przestrzegania zasad korzystania z biblioteki szkolnej i innych klaso-pracowni;
- postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenia jej autorytetu.
- 31
- Słuchacz lub grupa słuchaczy jest materialnie odpowiedzialna za dokonane przez siebie zniszczenia.
- Usunięcie zniszczeń musi nastąpić w ciągu tygodnia, licząc od dnia wyrządzenia szkody lub od dnia ustalenia sprawcy/sprawców.
- Koszty naprawy szkody pokrywa sprawca lub sprawcy.
Rozdział 7
System nagród i kar
- 32
- Rodzaje nagród:
- pochwała ustna opiekuna wobec semestru;
- pochwała opiekuna semestru na piśmie;
- pochwała dyrektora wobec semestru lub wszystkich słuchaczy szkoły;
- nagroda rzeczowa.
- Słuchacz może otrzymać nagrodę za:
- bardzo dobre wyniki w nauce;
- bardzo dobrą frekwencję i nienaganną postawę;
- pracę w samorządzie słuchaczy i widoczne jej efekty;
- w innych sytuacjach uprawniających nagradzanie.
- 33
- Za nieprzestrzeganie swych obowiązków, w szczególności za nieprzestrzeganie statutu i regulaminu szkolnego, nieprzestrzeganie zarządzeń wewnętrznych osób lub organów uprawnionych do ich wydawania, naruszanie przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych, słuchacz podlega karze w postaci:
- upomnienia opiekuna semestru;
- nagany opiekuna semestru;
- upomnienia lub nagany dyrektora Szkoły;
- skreślenia z listy słuchaczy.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą słuchacza.
- Słuchacz ma prawo do odwoływania się od decyzji wymierzającej karę w ciągu 14 dni do dyrektora Szkoły.
- Słuchacz zostaje skreślony z listy słuchaczy, gdy:
- został skazany za przestępstwo umyślne w sprawach karnych;
- na terenie szkoły spożywał lub znajdował się pod wpływem alkoholu, środków odurzających;
- dopuścił się kradzieży mienia na szkodę szkoły, osoby prywatnej ;
- stworzył sytuację zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia lub życia słuchaczy, czy pracowników Szkoły;
- świadomie dopuścił się niszczenia mienia szkolnego lub poprzez swoje zaniechanie przyzwolił na taki proceder;
- nie naprawił szkody wyrządzonej w mieniu Szkoły;
- łamie podstawowe normy etyczne, estetyczne, moralne, w szczególności:
- uczestniczy w zjawisku „fali”,
- poniża nauczycieli i słuchaczy,
- jest arogancki, brutalny lub wulgarny,
- lekceważy polecenia dyrektora i grona pedagogicznego,
- stosuje przemoc fizyczną lub psychiczną na terenie Szkoły lub w trakcie zajęć organizowanych przez Szkołę,
- fałszuje dokumentację szkolną ( podrabia lub przerabia legitymację szkolną, fałszuje zaświadczenia lekarskie).
- W przypadku zachowań wypełniających znamiona przestępstw ściganych z urzędu, Szkoła powiadamia odpowiednie organy ścigania.
Rozdział 8
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
- 34
- Ocenianie wewnątrzszkolne odbywa się poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza i polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz na ustalaniu oceny.
- 35
Ocenianie szkolne ma na celu:
- poinformowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
- pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce;
- umożliwieniu nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- 36
Ocenianie szkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich słuchaczy;
- bieżące ocenianie oraz ustalanie ocen semestralnych i końcowych – klasyfikacja;
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- przeprowadzanie egzaminów semestralnych, końcowych, poprawkowych, uzupełniających.
- 37
Założenia szkolnego systemu oceniania:
- szkolny system oceniania jest zgodny z:
- rozporządzeniem MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- podstawą programową;
- szkolne ocenianie:
- służy ustalaniu osiągnięć słuchaczy oraz komunikowaniu o nich,
- wspiera słuchaczy w ich osobistym rozwoju intelektualnym i moralnym,
- wdraża procedury służące podwyższaniu trafności oceniania szkolnego;
- szkolny system oceniania tworzą dyrekcja Szkoły, nauczyciele;
- szkolny system oceniania zakłada spójność z systemami przedmiotowymi;
- szkolny system oceniania jest procesem dynamicznym, wymagającym, opisu (priorytety, cele, zasady, procedury), wdrożenia i ewaluacji ( badanie i ocena systemu).
- 38
Cele funkcjonowania szkolnego systemu oceniania w odniesieniu do:
- słuchaczy:
- samoocena własnych osiągnięć, monitorowanie rozwoju w zakresie wiedzy i umiejętności,
- rozpoznawanie stylu uczenia się,
- porównywanie własnych aspiracji z uzyskanymi wynikami,
- nabywanie świadomości o konieczności przestrzegania norm współżycia społecznego,
- zdobywanie umiejętności prezentowania własnych osiągnięć;
- nauczycieli:
- tworzenie systemów wymagań przedmiotowych na poszczególne oceny i informowanie o nich słuchaczy,
- diagnozowanie osiągnięć i postępów słuchaczy przez korzystanie z różnorodnych metod ewaluacji,
- gromadzenie informacji o rozwoju słuchaczy.
- 39
Zasady szkolnego systemu oceniania uwzględniają:
- zgodność z podstawami programowymi oraz ze standardami określonymi w podstawie programowej;
- kryterialność ocen ( wynikającą z przedmiotowych kryteriów oceniania);
- systematyczność w gromadzeniu informacji o słuchaczu;
- komunikatywność komentarza towarzyszącego ocenie;
- uznawanie pierwszeństwa informacji pozytywnej o osiągnięciach słuchacza nad ujawnianiem braków;
- wskazywanie słuchaczom sposobów pokonywania trudności w zachowaniu i uczeniu się;
- zachowanie elastyczności w stanowieniu wymagań wobec słuchaczy o specyficznych trudnościach;
- jawność (zakres dostępności dokumentacji ewidencyjnej dla słuchaczy, nauczycieli, dyrektora Szkoły):
- oceny są jawne dla słuchacza,
- sprawdzone i ocenione pisemne prace egzaminacyjne słuchacz otrzymuje do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela; nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić,
- sprawdzone, ocenione i zrecenzowane prace kontrolne słuchacz otrzymuje do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela.
- 40
Tryb oceniania:
- na początku każdego semestru na pierwszych zajęciach nauczyciele informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i kryteriach oceniania, a także o warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana semestralnej oceny klasyfikacyjnej z obowiązujących zajęć edukacyjnych;
- wymagania określające tryb oceniania znajdują się w bibliotece szkolnej do wglądu dla słuchaczy;
- słuchacza informuje się bezpośrednio o postępach w nauce i frekwencji.
- 41
Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do słuchacza, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- 42
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkole zaocznej określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- słuchacz, zobowiązany jest oddać jedną pracę kontrolną z każdego przedmiotu objętego programem nauczania w semestrze;
- egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej, z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin poprawkowy zdaje się w formie ustnej:
- nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z przeprowadzenia egzaminu poprawkowego na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, wówczas dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne,
- słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy danego semestru,
- dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych;
- słuchacz, który rozpoczął naukę w innej szkole lub na skutek zmian programowych ma braki musi je uzupełnić, w tym celu może zdać egzamin uzupełniający z jednego lub większej liczby przedmiotów:
- egzamin uzupełniający przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w terminie wyznaczonym przez dyrektora Szkoły,
- wybór formy egzaminu ustala nauczyciel egzaminujący,
- ocena z egzaminu uzupełniającego zostaje wpisana do dziennika lekcyjnego, arkusza ocen i indeksu słuchacza, od oceny z egzaminu uzupełniającego nie przysługuje odwołanie;
- słuchacz może zgłosić zastrzeżenie do dyrektora Szkoły, w przypadku gdy semestralna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- 43
Tryb przeprowadzania egzaminów semestralnych i końcowych.
- egzaminy semestralne oraz końcowe pisemne lub ustne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów uczący w danym semestrze, w uzasadnionym przypadku dyrektor Szkoły może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu;
- tematy egzaminu semestralnego lub końcowego pisemnego i ustnego z materiału nauczania obowiązującego w semestrze opracowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu i przedkłada je dyrektorowi ( wicedyrektorowi) szkoły do zatwierdzenia, najpóźniej na 7 dni przed egzaminem;
- egzaminy semestralne i końcowe odbywają się według następujących zasad:
- egzaminy semestralne lub końcowe odbywają się w terminach wyznaczonych przez dyrektora Szkoły,
- harmonogram egzaminów semestralnych lub końcowych podany jest do wiadomości słuchaczy (strona internetowa szkoły i gablota na korytarzu szkolnym) przez dyrektora Szkoły, co najmniej na dwa tygodnie przed egzaminem,
- w ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać egzaminy pisemne lub ustne najwyżej z dwóch przedmiotów;
- wszystkie egzaminacyjne prace pisemne wykonuje słuchacz na arkuszach papieru opatrzonych podłużną pieczęcią szkoły;
- egzamin ustny składa się z pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych na kartce egzaminacyjnej, którą słuchacz otrzymuje w drodze losowania, egzamin może mieć także formę prezentacji ustnej lub testu (decyzja nauczyciela);
- jeżeli zajęcia edukacyjne kończą się egzaminem pisemnym i ustnym, to końcowa ocena z tych zajęć uwzględnia zarówno wyniki egzaminu pisemnego jak i ustnego;
- jeżeli zajęcia kończą się tylko egzaminem ustnym to uzyskana na tym egzaminie ocena jest jednocześnie oceną końcową;
- wszystkie karty egzaminacyjne w części ustnej są opieczętowane podłużną pieczęcią Szkoły;
- zamiana wylosowanej kartki jest niedozwolona, słuchaczowi przysługuje 15 minut na przygotowanie się do odpowiedzi;
- treść pytań egzaminacyjnych na egzaminie semestralnym ustnym powinna obejmować materiał nauczania przedmiotu przewidziany w danym semestrze; pytania na egzaminie końcowym powinny obejmować zagadnienia z zakresu całego programu nauczania tego przedmiotu;
- egzaminator wpisuje oceny egzaminacyjne do indeksu słuchacza i dziennika lekcyjnego, opiekun semestru - do arkusza ocen;
- kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych lub końcowych pisemnych i ustnych sprawuje dyrektor Szkoły.
Rozdział 9
Zasady rekrutacji do Szkoły
- 44
- Do Szkoły przyjmowani są kandydaci, którzy w roku kalendarzowym, w którym zapisują się do Szkoły kończą minimum 18 lat.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do Szkoły osobę 16 lub 17-letnią.
- Rekrutacja słuchaczy odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych oraz decyzją Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy.
Rozdział 10
Funkcjonowanie trzyletniego liceum ogólnokształcącego
- 45
- W okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2022 r. w czteroletnim IV Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych w Bydgoszczy funkcjonują oddziały dotychczasowego trzyletniego IV Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych.
- Słuchacze trzyletniego liceum korzystają ze wszystkich obiektów szkolnych i ich wyposażenia.
- Cele i zadania oddziałów trzyletnich realizowane są poprzez działania edukacyjne w tym:
- szkolny zestaw programów nauczania dla trzyletniego liceum, który uwzględnia wymiar wychowawczy i obejmuje całą działalność oddziałów z punktu widzenia dydaktycznego;
- ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum.
- Słuchacze oddziałów trzyletniego liceum wchodzą w skład samorządu słuchaczy szkoły.
- Dokumentacja przebiegu nauczania oddziałów trzyletniego liceum jest prowadzona i przechowywana na dotychczasowych zasadach do zakończenia kształcenia w tych oddziałach.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
- 46
Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 47
Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.
- 48
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 49
Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- 50
W celu realizowania założonych zadań Szkoły, Szkoła współdziała z instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
- 51
- Statut obowiązuje wszystkich pracowników i słuchaczy Szkoły.
- Statut Szkoły dostępny jest w sekretariacie szkoły, bibliotece szkolnej i na stronie internetowej Szkoły.
- Zmiany w Statucie Szkoły mogą być dokonywane przez radę pedagogiczną na wniosek wszystkich organów szkoły.
- Każda zmiana zapisów Statutu skutkuje powstaniem jednolitego tekstu.
- Nieuregulowane niniejszym Statutem kwestie podlegają zewnętrznym aktom prawnym.
Statut został zaopiniowany
przez radę pedagogiczną
w dniu 27 listopada 2019 r.